• Paul Paepe

Daar is ‘em : het logo van Xplo!

Onze oproep viel niet in dovemansoren : maar liefst 24 verschillende creatieve inzendingen vielen er deze zomer in onze bus. Na een proces van eliminatie en combinatie kwamen we uiteindelijk tot dit resultaat. Xplo vzw heeft bij deze een uniek gezicht, dat we onderstaand graag even voor jou ontleden.

De initiaal

Met de ‘X’ heeft onze organisatie een vrij markante beginletter. Liever dan een figuratief logo vonden we een significante initiaal belangrijker. Eén die ‘eruit springt’, karaktervol is en op zichzelf kan staan. Men kan er voorts een persoon in zien, iemand vrij vrolijk zelfs, die krachtig is en tegelijk ook een steuntje krijgt.

Het lettertype

Het logo is een combinatie van twee lettertypes: enerzijds de initiaal, anderzijds de rest van de naam. De laatste letter hebben we ‘open’ gemaakt. We willen immers een open organisatie zijn, naar medewerkers en cliënten toe, maar ook naar andere organisaties en de buitenwereld in zijn geheel.

De kleur

We kozen er bewust voor om geen kleur uit de logo’s van de deelorganisaties te recycleren, m.a.w. geen blauw, geel of groen. Zo kwamen we uiteindelijk bij het warme bordeaux uit, de ‘grande dame’ onder de kleuren. De rode wijnkleur straalt tegelijk warmte en klasse uit. De kleurenpsychologie leidt ons naar het kiezen voor kwaliteit eerder dan voor kwantiteit.


Het logo komt in twee versies. Zo is er ook een met een baseline. Deze kan gericht gebruikt worden in contexten waarin het aangewezen is om een duidelijke link te leggen met de sector waarin we actief zijn. De baseline kan in de loop van tijd eventueel ook worden bijgesteld, zonder dat hierdoor het logo als geheel dient te wijzigen.

Gezien Xplo vzw geen vierletterwoord is (noch een afkorting) kiezen we er tenslotte voor om in gewone schrijftaal steeds een hoofdletter te gebruiken, gevolgd door kleine letters.


Appreciatie van kleuren en vormen is altijd subjectief. We hopen evenwel dat velen onder jullie zich zullen kunnen vinden in de keuze voor dit logo. In de nabije toekomst zullen jullie het sowieso steeds vaker zien verschijnen op websites, drukwerk, enz. Zo bouwen we stap voor stap aan de identiteit van onze nieuwe organisatie.

160 weergaven